کد خبر: ۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶
...در نیمه سال 1368 با ملاحظه یادداشت {رهبرانقلاب} پیشنهاد تاسیس اداره مستقلی در حوزه معاونت تحت عنوان «اداره مجامع اسلامی و غیر متعهد ها» را ارائه داده که مورد تصویب قرار گرفت...

حضرت آیت الله خامنه ای پس از شرکت در اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد در حراره پایتخت زیمباوه در سال 1365 و در دوران ریاست جمهوری خود به وزارت امور خارجه تاکید نمودند که امور مربوط به سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد در وزارت امور خارجه در یک بخش و به صورت متمرکز پیگیری شود.

در نیمه سال 1368 هنگامی که مسئولیت معاونت امور بین المللی وزارت خارجه را پذیرفتم با ملاحظه یادداشت فوق پیشنهاد تاسیس اداره مستقلی در حوزه معاونت تحت عنوان «اداره مجامع اسلامی و غیر متعهد ها» را ارائه داده که مورد تصویب قرار گرفت. با این اقدام نمادین حضور و مشارکت موثر جمهوری اسلامی ایران در این دو مجموعه مهم جهان اسلام و کشورهای در حال توسعه افزایش یافت.

در سال 1369 موضوع درخواست میزبانی و ریاست سران سازمان کنفرانس اسلامی در دستور کار این معاونت قرار گرفت. یک سال بعد یعنی در سال 1370 پیشنهاد ایران در اجلاس سران کشورهای اسلامی در سنگال برای میزبانی سران این کشورها در تهران تصویب شد و شش سال بعد و در دوره ی ریاست جمهوری آقای خاتمی ایران با برگزاری این اجلاس، ریاست سازمان کنفرانس اسلامی را به مدت سه سال در دست گرفت.

شانزده سال بعد یعنی در سال 1385 همزمان با برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در هاوانا، پایتخت کوبا، ایران پیشنهاد خود را برای میزبانی اجلاس سران جنبش عدم تعهد بعد از کشورمصر ارائه کرد و نهایتا این اجلاس شش سال بعد یعنی شهریور ماه 1391 در تهران برگزار و جمهوری اسلامی ایران به مدت 3 سال عهده دار ریاست جنبش عدم تعهد شد.

تحقق دو رخداد مهم سیاسی فوق یعنی تصویب میزبانی و ریاست کشورمان در سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد در دو دوره معاونت امور بین المللی و وزارت نگارنده این ستون بر اساس طراحی سناریوهای دقیق، دیپلماتیک و پیگیریهای مستمر در کنار همکارانم صورت پذیرفت که ان شاءالله در یادداشت های بعدی به جزئیات آن خواهم پرداخت.

این مهم، از آن روی مطرح و تقدیم مخاطبین گردید که نگرش هوشمندانه و دوراندیش رهبر فرزانه انقلاب را تداعی می کند.

send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد